23 września 2022

Czym różnią się światła pozycyjne od postojowych?

Sytuacje w których należy z nich korzystać

Prawidłowe używanie oświetlenia na drodze zapewnia bezpieczeństwo Tobie i innym uczestnikom ruchu. Czy światła pozycyjne i postojowe to jedno i to samo? Przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy nimi i sprawdźmy, w jakich sytuacjach należy z nich korzystać.

 

Design a użyteczność

 

Od kiedy projektanci aut uczyniły ze świateł element designu podkreślający ich dynamiczną sylwetkę i eksponujący charakterystyczne dla marki atrybuty, coraz trudniej rozróżnić poszczególne elementy lampy i określić ich zastosowanie. Przejrzysty niegdyś i widoczny gołym okiem podział oświetlenia pojazdu na światła drogowe, mijania, kierunkowskazy czy przeciwmgielne staje się bardziej problematyczny, gdy weźmiemy pod lupę współczesne twory studiów projektowych. Niejeden właściciel samochodu zaglądający w klosz swojego pojazdu zapewne zastanawiał się, jaką funkcję, poza upiększającą wzornictwo, pełnią wszystkie te LED-owe esy-floresy, linie, okręgi i inne ozdobniki. Sprawa staje się jeszcze bardziej skomplikowana, gdy weźmiemy na warsztat mniej popularne rodzaje oświetlenia, a mianowicie światła pozycyjne i postojowe.

 

Czym różnią się światła pozycyjne od postojowych?

 

Główną różnicę pomiędzy wspomnianymi rodzajami oświetlenia stanowi fakt, że światła pozycyjne – w przeciwieństwie do postojowych – są obowiązkowym wyposażeniem każdego auta. Światła pozycyjne znajdują się z przodu oraz z tyłu pojazdu, a ich zadaniem jest zakomunikowanie innym uczestnikom ruchu, gdzie znajduje się nasz samochód.

 

Przepisy wymagają, aby światła pozycyjne były włączone w następujących sytuacjach:

    • podczas awaryjnego postoju na drodze szybkiego ruchu,

    • podczas awaryjnego postoju na autostradzie,

    • gdy zatrzymamy się poza obszarem zabudowanym.

W takich autach jak np. Toyota Yaris niewymagane przepisami światła postojowe nie występują, a światła pozycyjne włącza się, obracając manetkę od kierunkowskazów na pozycję przedstawiającą ikonę dwóch reflektorów zwróconych do siebie tyłem, które wysyłają w lewą i prawą stronę wiązki światła.

 

Światła postojowe – podobieństwa i różnice

 

Wyróżniającą cechą świateł postojowych jest m.in. fakt, że mogą one być włączane parami, tj. z lewej lub z prawej strony pojazdu. Tego typu rozwiązanie pozwala lepiej uwidocznić auto, które przykładowo zostało zaparkowane przy krawędzi jezdni i tylko jedna jego połowa znajduje się na drodze. Światła postojowe uruchamia się najczęściej tą samą dźwignią co i kierunkowskazy, wedle tej samej logiki – kierując dźwignię do góry włączymy prawe światła postojowe, ruch do dołu włączy te po lewej stronie.

Światła pozycyjne oznakowane są ikoną przedstawiającą dwa reflektory zwrócone do siebie tyłem, które wysyłają wiązki światła:

 

 

Światła postojowe oznakowane są literą P, która emituje „promienie”:

 

Czy należy włączać światła pozycyjne podczas jazdy w dzień?

 

Do 2009 roku przepisy w Polsce wymagały, aby podczas jazdy na światłach dziennych włączone były również tylne i przednie światła pozycyjne. Był to wymóg niezgodny z zaleceniami UE. Nowelizacja przepisów sprawiła, że obecnie światła pozycyjne nie muszą być uruchomiane podczas jazdy w warunkach dobrej widoczności, a światła do jazdy dziennej mogą znajdować się jedynie z przodu pojazdu i w odróżnieniu od innych rodzajów oświetlenia (światła drogowe, mijania itp.) nie muszą współdziałać z tylnymi światłami pozycyjnymi.