2021-08-25
Nowa Toyota Mirai to samochód z przełomowym napędem wodorowym. Poznaj 50 faktów, które warto wiedzieć o tym modelu i programie wodorowym Toyoty.
Nowa Toyota Mirai to samochód z przełomowym napędem wodorowym. Poznaj 50 faktów, które warto wiedzieć o tym modelu i programie wodorowym Toyoty.
Toyota Mirai drugiej generacji to model, który w pełni korzysta ze wszystkich atutów Toyoty jako największego producenta samochodów na świecie. Ten sedan klasy premium został zbudowanym na bardzo sztywnej platformie TNGA. Zastosowano w nim elektryczny napęd na ogniwa paliwowe, korzystający z rozwiązań wypracowanych przez Toyotę w ciągu prawie 30 lat rozwijania technologii hybrydowej. Dodać do tego należy wysoki poziom bezpieczeństwa wspierany przez najnowsze systemy Toyota Safety System, świetne właściwości jezdne oraz jakość i trwałość, z której słynie japońska marka.
Oto 50 rzeczy, które warto wiedzieć o nowej Toyocie Mirai, a także programie wodorowym Toyoty.
- „Mirai” oznacza przyszłość. Toyota Mirai to elektryczny samochód przyszłości, oparty na supernowoczesnej technologii wodorowych ogniw paliwowych.
- Elektryczny pojazd. Mirai jest autem elektrycznym, które zamiast z baterii czerpie prąd z ogniw paliwowych.
- Imponujący zasięg. Nowa Toyota Mirai ma o 30% większy zasięg od poprzedniej generacji. Wynosi on do 650 km wg WLTP, a więc znacznie więcej niż oferuje większość samochodów elektrycznych na baterie.
- Rekordowy zasięg. W maju 2021 roku produkcyjna Toyota Mirai ustanowiła nowy rekord zasięgu, pokonując 1003 km na jednym tankowaniu.
- 3 zbiorniki wodoru. Wydłużenie zasięgu było możliwe dzięki wbudowaniu w konstrukcję auta trzeciego zbiornika wodoru, a także dzięki większej wydajności napędu.
- Krótki czas tankowania. Toyota Mirai potrzebuje zaledwie 5 minut, by zatankować wodór do pełna i zyskać kolejne 650 km zasięgu.
- Wyjątkowy design. Stylistyka jest równie ważna jak technologia. Według zamysłu Akio Toyody nowy Mirai jest przede wszystkim atrakcyjną limuzyną, którą chce się jeździć, a dopiero w drugiej kolejności ekologicznym, bezemisyjnym samochodem.
- Przemyślany projekt. Mirai został od początku zaprojektowany jako auto na wodór, a nie dostosowane do innego napędu auto spalinowe. Dlatego jego silnik elektryczny, ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru zostały optymalnie rozłożone.
- Doskonałe prowadzenie. Mirai zachwyca sportową, dynamiczną sylwetkę. To efekt niskiej linii dachu (1,47 m), szerokiego rozstawu kół i nisko położonego środka ciężkości.
- Dynamiczna jazda. Nowy Mirai ma zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu oraz mocne, sportowe hamulce z wentylowanymi tarczami. Z przodu pracują czterotłoczkowe zaciski hamulcowe, a z tyłu dwutłoczkowe.
- Zachwycający błękit. Wielowarstwowy, specjalny lakier Force Blue mieni się żywym blaskiem, który przemawia również do fanów sportów motorowych.
- Jazda bez rys. Lakier na karoserii Mirai sam naprawia lekkie zarysowania.
- Opływowy kształt nadwozia. Nowy Mirai, choć jest sedanem, ma sportową sylwetkę i współczynnik oporu powietrza Cx tylko 0,29.
- Przestronna kabina. Przy rozstawie osi 2,92 m nowa Toyota Mirai ma dość przestronne wnętrze. Kompaktowa bateria pod tylnymi siedzeniami nie ogranicza miejsca w kabinie i bagażniku.
- Szybka jazda. Elektryczna jednostka napędowa Toyoty Mirai ma noc 182 KM i 300 Nm momentu obrotowego. To wystarczy, by rozpędzić dużego tylnonapędowego sedana do setki w 9,0 s i osiągnąć maksymalną prędkość 175 km/h.
- Gotowy na zimę. Elektryczny napęd na ogniwa paliwowe opracowany przez Toyotę pracuje bez przeszkód przy temperaturze -30°C.
- Energia bez spalania. Toyota Mirai nie jest zasilana przez spalanie wodoru. W ogniwach paliwowych zachodzi na zimno reakcja wodoru z tlenem, w której wyniku uwalniane są elektrony tworzące prąd. Toyota Mirai nie generuje żadnych spalin, CO2 ani szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym działania napędu na ogniwa paliwowe jest para wodna.
- Przełącznik H2O. Usuwanie wody z układu wydechowego następuje automatycznie. Kierowca może to też zrobić ręcznie, np. przed wjazdem do garażu. Na kokpicie znajduje się przełącznik do wylewania wody.
- Auto o ujemnej emisji. Mirai nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy.
- System oczyszczający powietrze. Ogniwa paliwowe wymagają do pracy bardzo czystego powietrza, dlatego do usuwania cząstek stałych, tlenków azotu, dwutlenku siarki i innych zanieczyszczeń służy specjalny filtr katalityczny, który usuwa 90–100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikrona.
- Powietrze na rok. Po przejechaniu 10 000 km Mirai oczyszcza 4,7 mln l powietrza – to tyle, ile jeden dorosły człowiek zużywa przez rok.
- Blisko 30 lat badań i rozwoju. Prace nad pierwszym samochodem z napędem na ogniwa paliwowe Toyota rozpoczęła już w 1992 roku.
- 25 lat wodorowych pojazdów. Pierwszy samochód na wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty powstał już w 1996 roku. Był to RAV4 Funcruiser.
- Technologia hybrydowa. Elektryczny napęd na ogniwa paliwowe Toyoty opiera się w dużej mierze na konstrukcji napędu hybrydowego i wykorzystuje wiele osiągnięć wypracowanych na potrzeby hybryd.
- Elektryfikacja. W 1997 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła na rynek samochód hybrydowy. W ciągu 24 lat opracowała cztery generacje napędów hybrydowych, a każda z nich cechowała się ogromnym postępem technologicznym i coraz większą wydajnością. Do dziś Toyota sprzedała ponad 17 milionów hybryd.
- Zelektryfikowane napędy. Technologie elektryfikacji rozwijane przez Toyotę od lat 90. znalazły zastosowanie w 4 rodzajach napędów – w pełnych hybrydach, hybrydach plug-in, autach elektrycznych na baterie i pojazdach elektrycznych na wodór.
- Prężny rozwój. Od marca 2001 roku do listopada 2002 roku Toyota opracowała i poddała testom 4 kolejne generacje prototypowych samochodów na ogniwa paliwowe.
- Pierwsza wodorowa Toyota na rynku. W listopadzie 2002 roku Toyota wprowadziła na rynek w Japonii i USA limitowaną serię SUV-a Toyota FCHV, opartego na Highlanderze.
- Testowanie na dużą skalę. Oparta na Highlanderze Toyota FCH-adv, która zadebiutowała w 2008 roku, pokazała swoją praktyczność podczas szeroko zakrojonych testów z użyciem 726 egzemplarzy.
- Wszechstronna technologia. Od 2010 roku w japońskim transporcie publicznym wykorzystywane są autobusy z napędem wodorowym Toyoty, a wodorowy model SORA jest już oferowany komercyjnie. Ogniwa paliwowe znalazły zastosowanie także w wózkach widłowych, ciężarówkach, transporcie kolejowym i morskim. Nawet księżycowy pojazd załogowy Lunar Cruiser będzie napędzany tą technologią.
- Wodorowy jacht. Energy Observer to eksperymentalny, samowystarczalny energetycznie jacht. Magazynuje on nadwyżki energii odnawialnej w postaci wodoru. Toyota wyposażyła go w ogniwa paliwowe z Mirai pierwszej generacji przystosowane do pracy na morzu.
- Pierwszy seryjny model. W grudniu 2014 roku do sprzedaży trafił model Mirai, pierwszy seryjny samochód Toyoty na ogniwa paliwowe.
- Doskonały początek. Łącznie sprzedano ponad 10 000 egzemplarzy Toyoty Mirai pierwszej generacji. Otworzyło to nowe perspektywy dla wodorowej motoryzacji.
- Wzrost produkcji. Toyota Mirai drugiej generacji została tak zaprojektowana, aby 10-krotnie zwiększyć możliwości produkcyjne nowego modelu w porównaniu do pierwszego Mirai.
- Lepsza cena. Nowy Mirai jest o 20% tańszy od poprzedniego modelu, choć jest od niego większy, mocniejszy i ma lepszy zasięg. Przyczyniły się do tego niższe koszty i większa skala produkcji.
- Jazda bez problemów. Ogniwa paliwowe Toyoty Mirai są objęte 5-letnią gwarancją na 100 000 km. Cały samochód ma gwarancję na 3 lata lub 100 000 km.
- Perspektywy. Strategia wodorowa Unii Europejskiej i rosnącego grona europejskich państw tworzy fundamenty dla dynamicznego rozwoju wodorowej motoryzacji i infrastruktury.
- Rozwój sieci tankowania. W ciągu ostatnich 5 lat liczba stacji wodorowych w Niemczech zwiększyła się pięciokrotnie i liczy niemal 100 punktów.
- Wysoka gęstość energii. Jeden kilogram wodoru zawiera 3 razy więcej energii niż kilogram ropy naftowej.
- Doświadczony projektant. Twórcą nowej Toyoty Mirai jest Yoshikazu Tanaka, który wcześniej opracował Priusa Plug-in Hybrid i Mirai pierwszej generacji.
- Bliżej do celu. Yoshikazu Tanaka widzi w Mirai ważny krok w stronę bezemisyjnej przyszłości.
- Nowa architektura. Mirai drugiej generacji jest oparty na tylnonapędowej platformie GA-L, opracowanej dla dużych luksusowych samochodów, takich jak limuzyna Lexus LS i grand tourer Lexus LC.
- Dobre wyważenie. Rozłożenie masy między przodem i tyłem wynosi 50:50. Aby to osiągnąć, ogniwa paliwowe umieszczono z przodu, a silnik elektryczny i bateria do magazynowania energii odzyskanej podczas hamowania znalazły się przy tylnej osi. Dzięki temu nowy Mirai ma jeszcze lepsze właściwości jezdne.
- Niski środek ciężkości. Platforma GA-L i zamocowanie zbiorników wodoru pod podłogą sprawiają, że Toyota Mirai ma bardzo nisko położony środek ciężkości, co sprawia, że samochód mocno trzyma się drogi.
- Bezpieczeństwo. Bardzo sztywne nadwozie i dodatkowe wzmocnienia chronią pasażerów, i dodatkowo zabezpieczają zbiorniki wodoru. Te ostatnie są wykonane z włókna węglowego, więc ich uszkodzenie jest bardzo trudne. Są nawet w stanie wytrzymać postrzał z pistoletu o kalibrze .50 (w miejscu postrzału powstaje małe wgłębienie). Nawet w razie rozszczelnienia lekki wodór szybko ucieka do góry i nie zagraża całemu samochodowi. To wszystko sprawia, że Mirai jest co najmniej równie bezpieczny jak auta spalinowe.
- Trzy zbiorniki na wodór. Ścianki zbiorników wodoru są trójwarstwowe, a ich głównym budulcem jest włókno węglowe. Dzięki temu są lekkie i bardzo wytrzymałe. Nowy Mirai zyskał trzeci zbiornik wodoru, co pozwoliło zwiększyć pojemność zbiorników do 5,6 kg. To między innymi dzięki temu nowy model ma o 30% większy zasięg od poprzednika.
- Mniejszy i bardziej wydajny. Każdy element zestawu ogniw paliwowych jest mniejszy i lżejszy, a jednocześnie bardziej wydajny niż w poprzedniej generacji Mirai.
- Nowy zestaw ogniw. Moduł produkujący energię zawiera 330 zamiast 370 ogniw, ale ich gęstość mocy jest znacznie większa – wynosi rekordowe 5,4 kW/l zamiast 3,1 kW/l. Moduł ogniw paliwowych jest lżejszy o 2,9 kg i waży teraz 25,5 kg. Co ciekawe, maskownica ogniw paliwowych nowej Toyoty Mirai odzwierciedla kroplę wody padającą na taflę wody.
- Bateria jak w hybrydzie. Choć Mirai jest zasilany z własnej elektrowni, czyli ogniw paliwowych, otrzymał także baterię – taką samą jak w nowej generacji Lexusa LS500h. Wysokonapięciowa bateria litowo-jonowa służy do magazynowania energii odzyskiwanej podczas hamowania.
- Generator prądu. Ogniwa paliwowe mogą produkować prąd nie tylko do napędzania samochodu, ale także do zasilania innych urządzeń. W Japonii Toyota Mirai jest wyposażona we wtyczkę, z której można czerpać energię na przykład podczas pikniku w plenerze. Auto może stanowić także awaryjne źródło energii podczas przerw w dostawach prądu.